Home  Plannen voor Den Dolder

Plannen voor Den Dolder

Onze gemeente wil de overweg in Den Dolder sluiten voor auto's. De spoorwegovergang blijft wel open voor voetgangers, fietsers en hulpdiensten. Auto- en vrachtverkeer zou dan worden omgeleid via de N 238 (nwe Dolderseweg). Tussen de Pleineslaan en de,  naar de 238 door te trekken, Andreas Foxlaan. Die laatste ligt in het verlengde van de Baarnseweg, tussen oude en nieuwe Dolderseweg.

Hieronder treft u alle documenten over de Dolderse plannen, onze mening en wat de Vereniging Bosch en Duin e.o. doet. Lees de brief aan de Burgemeester & Wethouders en fracties plus de reactie op de voorlopige ontwerpen die wij samen met de belangenverenigingen van Den Dolder, Huis ter Heide en de Dolderse ondernemers hebben ingediend op 7 april jl.


Documenten van de Vereniging

Inbreng Hoorzitting Vereniging Bosch en Duin e.o. - 1 sep 2011
Inbreng Hoorzitting Buurt- en Belangenvereniging Huis ter Heide - 1 sep 2011
Referentie Document Hoorzitting 1 sep 2011
Inspraakreactie Belangenverenigingen - 2011.07.15
Brief Burgemeester & Wethouders en Fractievoorzitters - 2011.04.07
Reactie ontwerpen Den Dolder - 2011.04.07
Verzendlijst - 2011.04.07
Reactie ProRail - 2011.03.25

Documenten van de gemeente en provincie:

Uitnodiging hoorzitting 1 september 2011
Kaartje locatie Robbedoes
Raadsvoorstel Drieluik Den Dolder
Brief Provincie Utrecht - 2011.05.17
Brief Gemeente Zeist aan bewoners - 2011.06.01
Collegevoorstel centrum Den Dolder
Verkeersonderzoek Den Dolder - juli 2009
Eindadvies klankbordgroep
Kaartje kortsluitroute

Artikelen verschenen in de media

Artikel Dolders Nieuws - Stadspers - 24 augustus 2011
Artikel "Vrijwel iedereen is tegen" - AD - 18 augustus 2011
Artikel "Hoorzitting over Drieluik in Den Dolder" - De Nieuwsbode - 17 augustus 2011
Artikel "Spoorweg splijt Den Dolder"
Artikel "Bosch en Duin niet blij"
Artikel "Fel verzet tegen afsluiting"
Artikel AD - 8 april 2010 - "Intrekken besluit is gepasseerd station"

Wij vinden dit een ondoordacht en onbegrijpelijk plan dat, naar ons wordt gemeld, noch door de Dolderse Ondernemersvereniging noch door het overgrote deel van de Dolderse bewoners wordt gesteund. Bovendien is e.e.a. in tegenspraak met het Ontwerp Structuurvisie Gemeente Zeist 2020: blz. 209 (Hfdst.6): “De gemeente stelt zich ten doel om de relatie tussen het Noordelijk en Zuidelijk deel van Den Dolder (noord-zuidverbinding) te versterken”.
 
Als dat plan doorgang vindt moet het autoverkeer van Den Dolder Noord  naar het boodschappengebied in Zuid (met o.a. A.H) omrijden via de N 238. En vice versa. Lokaal verkeer dus dat over de 238 wordt geleid. Die 238 is een doorgaande weg die voor het huidige en toekomstige doorgaande verkeer zijn capaciteit reeds meer dan nodig heeft. In Den Dolder Noord wonen ook verreweg de meeste mensen, zeker nu de gemeente daar zijn woningbouwdrift uitleeft en bovendien daar nog 758 nieuwe woningen gepland heeft. Sluiting van de overweg betekent waarschijnlijk verlies aan inkomsten voor de winkeliers in Den Dolder Zuid.  Toeleverende vrachtauto's voor de winkels zullen door Den Dolder Zuid (en Bosch en Duin?) gaan rijden want ze hebben geen ruimte om om te keren. En tenslotte zal het leiden tot toename van het verkeer op de route Foxlaan-Baarnseweg-Duinweg-Mesdaglaan, want dat wordt dan een verleidelijke short-cut vanaf de 238 richting Zeist voor alle verkeer dat over de provinciale weg rijdt. Dat kun je zulk verkeer niet kwalijk nemen. Dat is als water en zoekt de weg van de minste weerstand.
 
Als onze buurtschappen hun karakter willen behouden dan hoort het zwaartepunt van het beleid van provincie en gemeente te liggen op het bevorderen van capaciteit en doorstroming van de doorgaande wegen rondom zodat het niet-bestemmings verkeer daar zijn natuurlijke loop heeft.Het beleid hoort zich niet te richten op het stimuleren van doorgaand verkeer over lokale wegen en ook niet op het leiden van lokaal verkeer over doorgaande wegen.
 
En tenslotte staan al die onnodige extra kilometers-met-uitstoot van dat omgeleide lokaalverkeer haaks op de ambitie van Zeist om een ‘duurzame’ gemeente te worden.
 
Gaat dat plan door? Dat is nog niet echt duidelijk. De besluitvorming totnutoe lijkt op zijn minst schimmig en zeer eenzijdig toegespitst op het gewenste resultaat. Startpunt was dat de overweg onveilig zou zijn. Dat is op zijn zachtst  nogal misleidend. Het laatste dodelijke ongeval op de overweg met een auto dateert van 17 jaar geleden   Langzaam verkeer mag nog wel over de overweg gaan, het gaat kennelijk niet over hun veiligheid, maar over die van de treinen. Prorail heeft echter groot belang bij dit plan want dan hoeft ze geen dure ongelijkvloerse kruising van die overweg te maken, zoals in Bilthoven.  Iets wat je wel zou mogen verwachten in een moderne infrastructuur die alleen maar dichter wordt.  Daarom was het voor Prorail aantrekkelijk om de gemeente te verleiden met het,voor haar aanzienlijk goedkopere,aanbod om zowel de fietstunnel bij de Tolhuislaan als de omleiding over de 238 te bekostigen.De gemeente kon daar kennelijk geen weerstand aan bieden en zocht er waarschijnlijk vervolgens de redenen bij waarom dit zo zou moeten.

En de Provincie? Daarvan is de mening nog niet duidelijk. De meningen lijken daar nogal uiteen te lopen. Een alternatieve variant, geen aansluiting op de 238 maar een parallelweg erlangs die het lokale verkeer niet mengt met het doorgaande, wordt volgens onze bronnen niet serieus genomen omdat dit een geheel nieuw viaduct over de 238 nodig zou maken en daar zou de Provincie niet aan  willen beginnen.
 
Hoe nu verder? De Vereniging Bosch en Duin en Omstreken is zeer ongelukkig met dit monstrum en wil dit aankaarten met het bevoegde gezag onder het motto: ‘Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald?’ Naar onze mening moet er, als de veiligheid zo belangrijk is, een tunnel of brug komen in Den Dolder voor alle verkeer. Of de huidige situatie moet ongewijzigd blijven. Behalve dat het fietstunneltje Tolhuislaan, zo lang geleden al beloofd, er nu ook moet komen.
 
De gemeente heeft recent (Bezuinigingsronde) gesteld het niet meer van deze tijd te vinden dat ingrijpende beslissingen tot stand komen zonder brede ruggespraak met de betrokken bewoners. Dan wordt dit dus een goede testcase want van een brede raadpleging van de bewoners van den Dolder en van Bosch en Duin e.o. is hier bepaald nog geen sprake geweest.
 
De Commissie Verkeer
 
Reageren: verkeer@verenigingboschenduin.nl