Home  Ruimtelijke ordening  Dijnselburg

Dijnselburg

In het voorjaar van 2019 is de gemeente Zeist begonnen met een participatietraject ten behoeve van een gebiedsvisie betreffende Dijnselburg, een wat verrommeld stukje Zeist tussen A28 en de Amersfoortseweg. Eerder, in 2018, was al een ‘Kadernotitie Dijnselburg’ tot stand gekomen. In dit kader hebben twee commissieleden namens de Vereniging deelgenomen aan een aantal inspraakbijeenkomsten. Wij zijn er ten slotte niet alleen voor Bosch en Duin, maar voor Bosch en Duin en omstreken. Ontwikkelingen in het aangrenzende Dijnselburg kunnen consequenties hebben voor onze wijk. Zie ook: brief Dijnselburg kadernotitie _ juli 2018 en brief Dijnselburg gebiedsvisie _ juni 2020

De manier waarop de gemeente het participatieproces heeft ingezet, verdient naar het oordeel van de commissie geen schoonheidsprijs. De gemeente lijkt zich vooral te laten leiden door de projectontwikkelaars die eigenaar zijn van de voornaamste terreinen. Natuurwaarden lijken ondergeschikt te worden gemaakt aan de wens tot woningbouw. Onrust onder de leden van de participatiegroep en rommeligheid in de volgordelijkheid van het proces, gevolgd door de Corona-crisis, hebben inmiddels tot ruim een jaar vertraging geleid.

In de antwoordbrief inzake Dijnselburg _ sept 2020 reageert de gemeente op de inbreng gegeven tijdens de partcipatiebijeenkomst en drie internetsessies van juni jongstleden. De bouwvoornemens van de particuliere eigenaren en het ontbreken van gemeentelijke regie op het proces zijn de belangrijkste kritiekpunten. Daarom wordt de houtskoolschets herzien en zal nadere berichtgeving volgen aan alle leden van de participatiegroep. Wij houden vinger aan de pols.

In samenwerking met buurtvereniging Huis ter Heide is door de commissie RO een notitie geschreven in verband met het stopzetten door de gemeente Zeist, in december 2020, van het participatieproces voor het verbeteren van de kwaliteit van het gebied Dijnselburg. Hierin geven wij onze conclusies en stellen wij een hernieuwde start van het planproces voor.
Lees meer in Notitie Dijnselburg 4 maart 2021

De Gemeente heeft het participatieproces voor de ontwikkeling van Dijnselburg in december 2020 stil gelegd. Een aantal bewoners van de Amerfoortseweg en onze Vereniging waren actieve deelnemers aan dit overleg. De radiostilte vanuit de gemeente van inmiddels 6 maanden geeft ons reden tot zorg. Reden waarom wij een uitvoerige mail hebben gestuurd aan de gemeentelijke projectleider: zie e-mail aan procesbegeleider RO Gemeente Zeist