Home  Historie  De oorlogsjaren

De oorlogsjaren

Duits vliegtuig uitsnede 2017-12-01 12_34_28-SoesterbergVliegveld 1939-1945De oorlogsjaren waren zwaar voor Bosch en Duin, Huis ter Heide en Den Dolder. De dorpen lagen immers vlakbij het militaire vliegveld Soesterberg, dat geconfisqueerd was door de Duitsers en meerdere malen door geallieerde vliegtuigen zwaar gebombardeerd werd.
De alarmsirenes in Bosch en Duin waren gekoppeld aan die van het militaire vliegveld; ze zijn gedurende de oorlogsjaren tig keer afgegaan.

Vernield huis web 2017-12-01 12_01_31-SoesterbergVliegveld 1939-1945De Zeister Post van 12 mei 1945 geeft een beeld van de zwaar getroffen plaatsen: ‘Wij zijn in de afgelopen week in de gelegenheid geweest de omgeving van de jarenlang afgesloten Hertenlaan op te nemen en de schade van nabij te zien. Eerlijk gezegd leek het ons of wij een slagveld bezochten. Geen huis was meer heel, alle tuinen verwoest en de bomtrechters hadden een gapende omvang aangenomen als even zo vele vers geslagen wonden. Enorm is hier de verwoesting van het natuurschoon. De prachtige heide-paden naar Soest zijn vernietigd, het prachtige bos van de Hertenlaan gesloopt […] Wanneer men de ravage te Bosch en Duin daarbij voegt en de vernieling van de terreinen aan den Dolderschenweg […] overziet, komt een sterk verdriet bij u op.

Aan de oorlog kwam op maandag 7 mei met de intocht van de Canadezen een einde. Vanuit Amersfoort kwamen zij over de Amersfoortseweg aangereden en bevrijdden Huis ter Heide, Bosch en Duin en Den Dolder. De bewoners verzamelden zich diezelfde dag ’s middags om 2 uur bij het NS-station in Den Dolder om de gevallenen te herdenken en feest te vieren.

32082424_Den_Dolder,_Bevrijdingsbank_1_w800_h600 zwart-wit2 monumenten zijn tot op de dag van vandaag de tastbare herinneringen aan de zware oorlogsjaren.
Sinds 30 augustus 1945 staat op de hoek van de Dolderseweg en de Hertenlaan-West een gedenkbank, opgericht ‘Ter herinnering aan de bevrijding van ons land, 5 Mei 1945’, zoals op een plaquette in de rugleuning van de bank staat.
Een 2e gedenkteken staat sinds 1947 aan de Soestdijkerweg (bij caravanpark Prinsenburg) ter herinnering aan de 10 mensen die hier een maand voor de bevrijding gefusilleerd zijn als represaille voor een overval van de verzetsbeweging op een Duits munitietransport.