Home  Nieuws  15 oktober - Concert Oudemuziekkoor Bosch en Duin

15 oktober - Concert Oudemuziekkoor Bosch en Duin

OMKB&D DA logo

Oorspronkelijk gepland op 17 juni, maar nu in reprise op zondag 15 oktober om 15.00 uur: het Oudemuziekkoor Bosch en Duin onder leiding van Robert van der Vinne met dit mooie concert in de Onze Lieve Vrouwkerk in Bilthoven.

Het Italiaanse woord voor liefde, ‘Amore’, lijkt erg op het woord Amaro, wat bitter betekent. Alhoewel de betekenis van die woorden ver van elkaar af lijken te liggen, is dat in de praktijk vaak niet zo. En zo ook tijdens het concert: zoete en bittere herinneringen aan de liefde; het komt allemaal aan bod. Dolce Amaro, Dolce Amore, Doulce Memoire!

Lees Petrarca’s sonnet Valle che de’ lamenti miei se’ piena (vallei gevuld met mijn smarten) en zie en voel welke herinneringen een rivier bij hem oproepen. Componist De Wert zette het gedicht om in een vijfstemmig lied en laat u die herinneringen aan de liefde bovendien horen. Sandrins chanson Doulce Mémoire roept eveneens zoete herinneringen op aan de liefde. Het vormde de basis van Crequillons parodiemis Missa Doulce Memoire. Tijdgenoten De Rore en Lassus volgden zijn voorbeeld. Uit hun drie missen stelde dirigent Robert van der Vinne een nieuw geheel samen dat past bij het 100-jarig jubileum van én in de Onze Lieve Vrouwkerk.

U hoort deze en meer zestiende eeuwse a capella zang in de Onze Lieve Vrouwkerk, Gregoriuslaan 8, Bilthoven.

OMKB&D juni 2023

Aanmelden kan via link: https://www.ticketkantoor.nl/shop/DolceAmore

Of door scannen van QR:   QR OMKB&D