Home  Nieuws  Nieuwsbrief Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug

Nieuwsbrief Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug

Hier vindt u de recente nieuwsbrief Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug

Veel vrijwilligers, bedrijven, overheden en andere organisaties op de Utrechtse Heuvelrug zetten zich in voor natuur, landschap en erfgoed. Dat is belangrijk, want er is veel inzet nodig om natuur en erfgoed voor de toekomst te behouden en verder te ontwikkelen. Stichting Nationaal Park Utrechtse wil graag zichtbaar maken wat er allemaal al gebeurt, én wil graag meer partijen stimuleren om ook de handen uit de mouwen te steken. Zo wordt het Nationaal Park een beweging, waar iedereen een bijdrage aan kan leveren.

Heuvelrugtuinen   Op 16 september is de tweede Heuvelrug(voorbeeld)tuin geopend bij de Groene Inval in Baarn. Voor de opening werden de laatste planten gepoot en werd het eerste Heuvelrug-tuinbordje geplaatst door de wethouder en vrijwilligers die meegeholpen hebben bij de aanleg van deze voorbeeldtuin. Een Heuvelrugtuin is een stukje Nationaal Park in je eigen tuin. “Dat betekent veel groen, wat natuurlijk erg goed is voor je gezondheid. Daarnaast dient deze tuin als voorbeeld voor bewoners om zelf met hun (heuvelrug)tuin aan de slag te gaan. Jong en oud; ik zie deze voorbeeldtuin ook als ondersteuning van het natuuronderwijs in de gemeente Baarn. Een Heuvelrugtuin is heel biodivers. Dit betekent dat het beschutting biedt aan vogels en insecten. Kylie Verkaart, beheerder van de Groene Inval: “Met wat kleine aanpassingen is de tuin van de Groene Inval omgetoverd tot een echte Heuvelrugtuin. Het werk is verricht door vrijwilligers die in de buurt van het Natuur en milieucentrum wonen. Iedereen heeft iets gedaan: de een nam planten mee, de ander heeft zich bezig gehouden met het maken van een takkenril of een bijenhotel. We hopen veel inwoners te inspireren om met hun eigen Heuvelrugtuin aan de slag te gaan. Of je nu groene vingers hebt, of juist niet. Veel of weinig ervaring met tuinieren. Een groot of klein budget. Iedereen kan meedoen.”

Subsidieaanvraag Erfgoed Deal 2020   sKBL (Stichting Kastelen, Buitenplaatsen en Landgoederen) heeft met twintig partners uit drie provincies een aanvraag ingediend bij Erfgoed Deal 2020. Stichting Nationaal Park is een van de partners, net als de provincie Utrecht, de gemeente Zeist, UPG en het Utrechts Landschap. Een van de uitvoeringsprojecten is het realiseren van een ‘Klimaatrobuust watersysteem Zeisterbos’. Dit is een van de projecten die ook is opgenomen in de Blauwe Agenda. De kennis die onder andere wordt opgedaan op de proeflocatie in Zeist moet bij gaan dragen aan monitoring en kennisontwikkeling over klimaatverandering en -adaptatie bij landgoederen.