Home  Sociëteit  Agenda  "Inkijkje in de rechterlijke macht" door mr. Joop Drijkoningen
19 apr woensdag • 2023

"Inkijkje in de rechterlijke macht" door mr. Joop Drijkoningen

Diner en lezing ‘Inkijkje in de rechterlijke macht’

Door mr. Joop Drijkoningen, rechter in Utrecht en Amersfoort.

Het zal u in de afgelopen jaren niet ontgaan zijn: de onverdraagzaamheid en polarisatie rondom grote maatschappelijke vraagstukken nemen hand over hand toe. Denk maar eens aan de zwarte Piet-discussie, de stikstofcrisis, corona, de toeslagenaffaire, de alsmaar toenemende zware criminaliteit. Hoewel de oplossing van deze vraagstukken op het bordje van de politiek ligt, wordt hierover steeds vaker een rechterlijk oordeel ingewonnen. Maar ook in uw eigen omgeving komt u het recht voortdurend tegen. Bijvoorbeeld een koopovereenkomst, een huurovereenkomst, een arbeidsovereenkomst, een echtscheiding, een omgevingsvergunning of het begaan van een verkeersovertreding. Ook in dit soort kwesties moet de rechter aan de lopende band knopen doorhakken.

Wie is de persoon in die zwarte toga met bef? Hoe word je eigenlijk rechter? Wat is er nodig om een goede rechter te worden? Op welke wijze komt de rechter tot een vonnis? Bent u nieuwsgierig naar het antwoord op deze vragen?

Kom dan naar deze lezing. Mr Joop Drijkoningen gaat hierover graag met u in gesprek!

Joop Drijkoningen (1956) studeerde Nederlands recht aan de Tilburg University en de Radboud Universiteit Nijmegen. Nadat hij een korte tijd werkzaam was als advocaat en docent is hij, na een opleiding van zes jaar, toegetreden tot de rechterlijke macht. In de loop der jaren is hij zowel in Nederland als in het Caraïbisch gebied in verschillende rechterlijke functies werkzaam geweest. Momenteel is hij senior-rechter in de rechtbank Midden-Nederland en lid van de Landelijke Selectiecommissie voor rechters en raadsheren.

Asperge buffet

APRIL = ASPERGETIJD Laat u verrassen, het buffet wordt ook nu verzorgd door MAMA YO uit Zeist.

De bar gaat open om 18.30 uur en het buffet wordt geserveerd om 19.00 uur.

Vergeet u niet tijdig aan te melden?

Locatie: Tennisvereniging Bosch & Duin, Dennenweg 6,
3735 MS Bosch en Duin

Datum: 19 april 2023

Bar open: 18.30 uur

Buffet: 19.00 uur

Kosten diner: € 14,00

ATTENTIE & REMINDER

Helaas komen no-shows nog steeds voor. Aanmelden is niet vrijblijvend, op de aan-meldingen baseren wij de in te kopen maaltijden. Wel aanmelden en niet komen betekent niet alleen tegenslag voor de sociëteit, maar ook een financiële schadepost voor de vereniging. Dat geld geven wij graag beter en anders uit.

Meld u aan uiterlijk maandag 17 april 12 uur door het aanklikken van bovenstaand aanmeld-vak.

Heeft u zich aangemeld en kunt u onverhoopt niet of met minder personen komen, laat het ons ook uiterlijk maandag 17 april 12 uur weten.

LET OP: U kunt alleen inloggen, als u uw lidmaatschap op de website heeft geactiveerd. Heeft u dat nog niet gedaan of lukt het inloggen niet, neem dan contact met ons op en Stuur ons een e-mail.

LET OP: Heeft u zich niet tijdig afgemeld, dan zullen wij de kosten van de maaltijd (€14,- p.p.) in rekening brengen.