Home  Veiligheid  Laatste ontwikkelingen

Laatste ontwikkelingen

Op 29 juni 2022 werd in het gemeentehuis van Zeist een bijeenkomst gehouden met de buurtpreventie-coördinatoren van Den Dolder, Huis ter Heide en Bosch en Duin. Een nuttige bijeenkomst waarin veel informatie en tips werden uitgewisseld.

Hier vindt u het verslag en de presentatie: Verslag Bijeenkomst Buurtpreventie 29 juni 2022 en Presentatie Bijeenkomst Buurtpreventie 29 juni 2022

En hier het verslag over: Inbraken en insluipingen in de laatste 9 maanden_oktober 2022

Op 14 december 2022 werd een inbraakpreventie-informatieavond gehouden voor alle bewoners van Bosch en Duin. Alle 680 woonhuizen waren door de gemeente aangeschreven. Bijna honderd bewoners gaven gehoor aan de uitnodiging en kwamen bij elkaar in het clubhuis van de tennisvereniging.

Hierbij een korte samenvatting van de avond:

Wethouder Walter van Dijk opende de avond, noemde de urgentie vanwege het toenemende aantal inbraken en pogingen daartoe en benadrukte de eigen verantwoordelijkheid van de bewoners voor de beveiliging van hun pand en grond.

Daarna legde Roel Schulting nog eens uit hoe het systeem van buurtpreventie eruit ziet: hoe wij georganiseerd zijn en hoe wij regelmatig overleggen met gemeente en politie om hen alert te houden voor de preventie in het openbare gebied.

Peter Donker is een van onze wijkagenten en sprak over de inbraken en pogingen daartoe in de afgelopen maanden: een toename t.o.v. voorgaande jaren. Maar ook de schijnbaar naïeve houding van bewoners die aanleiding kan zijn tot inbraak. Peter benadrukt dat wij vaker direct 112 moeten bellen als wij denken verdacht gedrag te zien. “Beter 10x voor niets bellen dan 1x niet of te laat”. Hulp verwacht hij m.n. van hondenbezitters die meerdere keren per dag door de wijk lopen en eerder onregelmatigheden kunnen zien. "Bel in zo’n situatie direct 112”.

Vervolgens gaf Evert Jansen, ex-inbreker en ervaringsdeskundige & preventieadviseur van meerdere gemeenten, een presentatie over preventie en concrete aandachtspunten n.a.v. een rondgang van hem door de wijk. Hij toonde vele voorbeelden met foto’s en korte video’s van wat hij aantrof en gaf aanwijzingen en adviezen hoe bewoners dit zelf konden verbeteren om inbraken te voorkomen.

Opvallende en snel te verbeteren voorbeelden waren:
- Losse kliko’s die hij zo mee kon nemen als ‘ladder’ naar bovenramen en eerste verdiepingen of te gebruiken waren als ‘kruiwagen’ voor de gestolen voorwerpen. Advies: zet kliko’s aan een ketting met een slot.
- Open schuren en garages waardoor ladders, gereedschap en fietsen bereikbaar waren. Advies: doe een garage en een schuur altijd op slot als je er geen zicht op hebt.
- Fietsen op het terrein die niet op slot staan, erger nog: waar behalve de fietssleutel ook een huissleutel aan de sleutelring zit. Door de fiets op slot te zetten, had Evert de sleutelbos, vaak inclusief huissleutel en zo toegang tot het huis! Advies: zet fietsen altijd op slot, ook op eigen terrein, in de schuur en in de garage.
- Door hoge beplanting was het bijna overal mogelijk ongezien rond een huis te lopen. Vaak bleken achterdeuren niet op slot te zitten, terwijl mensen thuis waren maar zich aan de andere zijde van het huis bevonden (keuken versus woonkamer). Meerdere keren is Evert zo in huizen geweest. Advies: sluit deuren af van het deel van het huis dat buiten het gezichtsveld ligt.
- Permanente buitenverlichting blijkt een hulp voor een inbreker: beter zicht. Maar lampen op bewegingsmelders zijn afschrikwekkend: om het huis lopen valt dan opeens op. Advies: zet buitenlampen op bewegingssensoren.