Home  Project verbreding A28

Project verbreding A28

Rijkswaterstaat organiseerde op maandag 6 december een informatiebijeenkomst over de verbreding van de A28.Verbreding A28 Het besluit voor de aanpak van de A 28 is genomen door het vorige kabinet in het kader van de aanpak van de file top 20 van Nederland. De A 28 staat in de top 10.

Ter voorbereiding van de verbreding van de A28 tussen Utrecht en Amersfoort zijn aan de (provinciale) Oude Amersfoortseweg, zoals u heeft gemerkt, aanpassingen verricht om de doorstroming alvast te verbeteren tijdens de uitvoering van de werkzaamheden aan de A 28.

Het project voor de verbreding van 4 naar 6 rijstroken tussen Utrecht en Amersfoort wordt in 2011 in gang gezet.

De eerste stap formele stap voor het project is de terinzagelegging van het ontwerpbesluit en de Milieu Effect Rapportage door Rijkswaterstaat in maart 2011. Rijkswaterstaat koerst op afronding in april 2012, dan zouden de extra rijstroken in gebruik kunnen worden gesteld. Bij de opzet en uitvoering van het project is een groep deskundigen betrokken, zoals verkeerskundigen, milieudeskundigen, geluidsspecialisten etc en er is afstemming met de gemeente Zeist geweest. In de zomer zijn de zeldzame zandhagedissen die in de bermen leven, al gevangen en op hogere plekken weer uitgezet. De plannen zijn dat het wegdek wordt gemaakt van tweelaags zoab, dat relatief geluidsarm is. U kunt het vergelijken met de nieuwe A2 die hetzelfde wegdek heeft. Dat zou een verbetering moeten zijn, het geluid van het voorbijrazende verkeer moet erdoor afnemen. Rijkswaterstaat zal demonstratiefilmpjes ter beschikking stellen die het verschil tussen het huidige en toekomstige wegdek laten horen. Er komt een aanvullend openbaar vervoersplan dat zal gelden tijdens de werkzaamheden.

De aanpak, die in 2011 start, is als volgt: het wegdek van de A 28 is nu zo slecht, dat de reparatie daarvan zo snel mogelijk in gang gezet wordt. Dat kan zonder aanvullende inspraak en vergunningen. De A 28 is een zo belangrijke verkeersader, dat die niet kan worden afgesloten. Er zullen tijdens de werkzaamheden altijd 2 rijstroken open moeten blijven. Daarom worden tijden de herstelwerkzaamheden al extra rijstroken aangelegd, waarover het verkeer dan kan rijden. Voor die extra rijstroken is nu al ruimte beschikbaar. De stroken blijven gehandhaafd. Intussen worden alle benodigde vergunningen aangevraagd en het inspraaktraject doorlopen. Rijkswaterstaat streeft ernaar om de werkzaamheden voor april 2011 af te hebben. De rijstroken kunnen op zijn vroegst in april 2012 officieel als extra rijstroken in gebruik worden genomen als alle benodigde vergunningen zijn afgegeven.

Tijdens de werkzaamheden moeten we er rekening mee houden dat veel verkeer over de Oude Amersfoortseweg zal rijden. Omdat de belangenvereniging veel extra doorgaand verkeer door het woongebied vreest tijdens de werkzaamheden, zoeken we contact met de verantwoordelijke wethouders.

Meer weten? Kijk dan ook eens op www.rws.nl.