Home  Sociëteit  Agenda  Zilversmederijen, tingieterijen en blikslagerijen
U kunt zich niet meer aanmelden voor dit evenement.
19 feb woensdag • 2020

Zilversmederijen, tingieterijen en blikslagerijen

2000 mensen werkten ooit in de bestekfabrieken in Zeist. Sola, Gero en van Kempen en Begeer waren een begrijp in Nederland. Een video van de Gerofabriek in 1967 was zelfs het allereerste reclamespotje op de Nederlandse tv.

Maar de fabrieken zijn er niet meer. De Solafabriek aan de van Reenenweg verkoopt nog wel bestek en van Kempen & Begeer leeft voort in de Zilverfabriek W. Van Veluw bv, die medailles en onderscheidingen maakt.

Zilver penningen

Cor Krüter duikt met ons de geschiedenis in van de zilversmederijen, blikslagerijen en tinnegieterijen in Zeist. Bijna allemaal ontstaan uit de familie Gerritsen waarvan de stamvader begin 1900 van Amsterdam naar Zeist verhuisde. Deze familie bracht een ware industriële revolutie teweeg, samen met de daarbij horende groei van de Zeister bevolking.

Cor vertelt ook over de producten zelf en de huidige waarde ervan. Weliswaar ging het primair om gebruiksvoorwerpen, maar fraaie ontwerpen waren heel belangrijk. Ze werden door vaste en freelance designers gemaakt. Een van de belangrijkste was Gustav Beran, nog steeds bekend van de vlaggenmast met de kroon op Het Rond.Cor Krüter

Cor Krüter is sinds 2016 bestuurslid van De Stichting De Zilver-kamer. In het dagelijks leven werkt Cor bij Cazis fiscale hulp, een organisatie die in bedrijven en gemeenten eenvoudige fiscale hulp biedt aan mensen met lage inkomens, dikwijls in schuldsituaties.

Expositie
Voor geïnteresseerden: tot eind januari is er een expositie over tin in het gemeentehuis van Zeist en tot eind februari een expositie over zilver, gebruiksartikelen en de gedekte tafel in Oud London. Beide exposities zijn vrij toegankelijk.

Tot slot: de bar gaat open om 18.30 uur en Suci Barkhuis serveert om 19.00 uur als vanouds een buffet. Vergeet u niet zich uiterlijk 17 februari aan te melden?

Locatie: Tennisvereniging Bosch & Duin
Dennenweg 6, 3735 MS Bosch en Duin